Omdat jij sport in je woon- of slaapkamer, hoef je je niet te houden aan (les)tijden van de sportschool. De keerzijde hiervan is dat je daardoor uitstelgedrag kunt vertonen; er staat immers niemand op je te wachten. Wij adviseren om vaste dagen of zelfs vaste tijden voor jezelf te bepalen. Stel anderen hiervan op de hoogte of markeer het in je agenda; zo heb je minder het gevoel dat je eronder uit kunt komen. Stel een haalbaar doel, bijvoorbeeld om drie keer per week te sporten. Als je dit doel haalt, geeft dat motivatie om door te gaan!

Helaas is ‘plaatselijk vet verliezen’ meer een reclametruc dan realiteit. Wanneer je vet verbrandt verlies je vetmassa over het gehele lichaam en niet alleen op de buik, benen, billen of armen. Toch heeft iedereen een plek waar je wat extra vet hebt, dit komt door de verhouding van hormonen in het lichaam. Dit verschilt dus per persoon.

Stimulerende omgeving
Héérlijk dat je thuis kunt sporten. Je rolt van je bank af, de sportvloer op. Een beetje jammer is het wel als die sportvloer niet goed opgeruimd is. Denk aan rondslingerende kleren, speelgoed van je kinderen of simpelweg te weinig ruimte. Daar zou je in de gym ook niet vrolijk van worden. Voor een productieve workout is het dus handig om een fijn sportplekje te maken. Zorg voor voldoende ruimte – zo’n twee bij twee meter – en bijvoorbeeld een sportmatje of gewichtjes binnen handbereik. Zo kun je álles uit je workout halen.

Fabeltjes
Het is een fabeltje dat wanneer je buikspieroefeningen doet, je vet verbrandt op en om je buik. Je traint je buikspieren en dus niet de verbranding op een specifieke plek. Wat er wel gebeurd is dat je vet verbrandt over je gehele lichaam wanneer je traint. Door bijvoorbeeld gecombineerde oefeningen te doen waarbij je meerdere spiergroepen traint verhoog je de verbranding en verbruik je meer energie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld squats of lunges.

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published.